
ПРОМІНЬ ПРОСВІТИ Є

Наші діти — наш скарб

Газета ГО «Криворізьке міське правозахисне товариство»

Ми тут: http://www.kmpzt.org.ua На фейсбуці — у групі "ПРОМІНЬ ПРОСВІТИ ЄДНАННЯ"

За вас правда, за вас слава і воля святая!

Число 7 (27) 
квітень
2018 р.

Е-mail: kmpzt@ukr.net

Шановні наші читачі, інформуємо вас про те, що час 
підбиття підсумків на отримання звання «Слуга мертвого 
слова» переноситься на липень цього року, який уже, як 
мовиться, не за горами. Такі зміни — у  зв’язку із очікува-
ним збільшенням числа передплатників на нашу газету 
та з намаганням якомога неупередженіше підійти до 
того, аби визначити найбільш збайдужілого посадовця 
у справі реагування на наші критичні виступи та інфор-
маційні запити як газети, так і читачів, що  із запитами 
зверталися в різні структури й намагалися отримати у 
відповідь вичерпну інформацію. 

А тому, шановні наші читачі,  знову звертаємося до вас  
із проханням надсилати нам листи й матеріали на базі 
документів  щодо питання реагування посадовців різного 
рангу на звернення, листи та інформаційні запити. Важ-
ливо, щоб вони стосувалися періоду з початку минулого, 
2017-го, року і до 30 червня 2018 року включно.

Редакція газети «Промінь Просвіти Є»(Читайте на 3-й стор.)

ПЕРЕДПЛАТІТЬ  ГАЗЕТУ,ПЕРЕДПЛАТІТЬ  ГАЗЕТУ,
ЯКА ВАС ЗАХИЩАЄ!ЯКА ВАС ЗАХИЩАЄ!

Передплатіть нашу газету «Промінь Просвіти Є», 
газету, яка переймається питаннями розбудови Укра-
їнської держави на рівні області та Криворіжжя, а 
також – розбудови й організації системи  самовря-
дування  громад у регіоні. Наша позиція – діяти при 
цьому виключно на базі дотримання прав людини й 
послідовного виконання вимог, записаних у Консти-
туції України.  

Вся необхідна інформація для передплати цьо-
го громадсько-політичного видання  патріотичного 
спрямування міститься в довіднику «Укрпошти» під 
назвою  «Каталог місцевих видань України. Дніпро-
петровська область», на сторінці восьмій.

Зробити  передплату можна  в будь-якому відділенні 
«Укрпошти» на території Дніпропетровщини. Перед-
платний індекс газети 60093.  А вартість передплати 
(включно з оплатою поштових послуг) складає: на 
3 місяці   – 16 гривень 78 копійок, на 6 місяців – 29 
гривень 96 копійок, на 12 місяців –  57 гривень 32 
копійки. 

ЩО НАС ПРИВЕДЕ ДО УСПІХУ:ЩО НАС ПРИВЕДЕ ДО УСПІХУ:
 ідея суспільного мовлення  ідея суспільного мовлення 

чи реальність "Телерадіоотари"?чи реальність "Телерадіоотари"?

 «ДЖИНС-ІНФІКОВАНІ»:  «ДЖИНС-ІНФІКОВАНІ»: 
ЯК ВИДАННЯ З ДНІПРА ВИКРИВАЄ ЯК ВИДАННЯ З ДНІПРА ВИКРИВАЄ 

САМОПІАР МІСЦЕВОЇ ВЛАДИСАМОПІАР МІСЦЕВОЇ ВЛАДИ

(Закінчення на 2 стор.)

7,5 тисячі гривень за редагування, 8 тисяч за фо-
торепортаж… Газета «Лица» дослідила, які публіка-
ції замовляють органи місцевої влади, й побачила 
в багатьох випадках піар і відмивання грошей, а не 
«висвітлення діяльності».

Чому проплачені матеріали від політиків — со-
ромно, а від політиків при владі — ні? Чи є межа між 
джинсою та висвітленням діяльності органів вла-
ди? Загострює ці питання нещодавнє дослідження 
«Джинс-інфіковані», проведене журналістами дні-
провського видання «Лица». Проста, але кропітка 
робота дозволила створити базу всіх матеріалів 
у медіа, оплачених із бюджету органів влади Дні-
пропетровської області за два попередні роки.Це 

мало ефект зірваного простирадла й показало те, 
про що всі знали, але воліли не виносити на публі-
ку: посадовці піаряться, критикують опонентів та 
просувають власні інтереси коштом платників по-
датків. Тепер це можна побачити в сумах, цифрах 
і тисячах конкретних заголовків. Ідею проекту жур-
налісти газети «Лица» пропрацювали на хакатоні 
від ГО «Інтерньюз-Україна», де й виграли грант на 
її втілення.

Як розповів один із авторів дослідження Ярос-
лав ГАРАГУЦ, за допомогою аналітичного моду-
лю системи Prozorro вдалося витягнути всі дані 
про закупівлі на висвітлення діяльності органів 
влади Дніпропетровської області за 2016-2017 

роки. Система проста: через bi.prozorro.org задати 
фільтри: регіон, період та послуги, які шукаєте. «У 
людини, яка це робить уперше, робота може за-
брати пару днів, у того, хто вже має досвід, — пару 
годин», — каже Ярослав. Важливо правильно ви-
значити перелік послуг. У цьому випадку спершу зо-
середилися тільки на рекламних та маркетингових 
послугах, а згодом зрозуміли, що подібні закупівлі 
проходять ще під кількома видами діяльності: дру-
карські та супутні послуги, послуги теле- та радіо-
мовлення.

У липні дізнаєтесь про те, У липні дізнаєтесь про те, 
хто став хто став 

«Слугою мертвого слова» «Слугою мертвого слова» 



ПРОМІНЬ ПРОСВІТИ Є Число 7 (27), квітень 20182

«Через те, що ми зумисне 
брали максимально загальну 
категорію, наприклад, «дру-
карські та супутні послуги», а 
не просто «друкарські послу-
ги», ми отримували набагато 
більше матеріалу для фільтра-
ції, але точно нічого не про-
пускали», — розповів Ярос-
лав. Із технічної документації 
одразу відсіювали все, що не 
стосується медіа: листівки, 
білборди тощо. У результаті 
отримали перелік зі ста два-
дцяти закупівель. Щодо кож-
ної в замовника — місцевої 
ради чи адміністрації — за-

питували договори та акти. З 
усього переліку склали базу 
опублікованих за даними до-
говорів матеріалів.

ПІДСУМОК У ЦИФРАХ
За цей період органи влади 

Дніпропетровщини заплатили 
редакціям близько 20 мільйо-
нів гривень. Наразі аналітики 
проекту опрацювали 76 заку-
півель на суму 15,6 мільйона 
гривень. На цю суму оплачені 
5299 матеріалів у 62 ЗМІ. Із 
них 2552 матеріали на сайтах, 
2132 — на телебаченні та ра-
діо, 1601 — у газетах. Замов-
никами були 37 органів вла-
ди: обласна, міські та селищні 
ради і їхні виконавчі органи, 
обласна адміністрація, кому-
нальні підприємства та уста-
нови. Загалом на дослідження 
пішло майже два місяці, але 
більшість часу витратили на 
чекання відповідей на запити. 
Частина органів влади досі не 
відповіла, тому опрацьовано 
ще не всі закупівлі.

Всі результати автори до-
слідження оприлюднили на 
сайті: із посиланнями, дата-

ми, де можливо — сумами. 
Детального аналізу контенту 
не робили, але систематизу-
вали всі доступні для цього 
вихідні дані. Наприклад, мож-
на визначити найбільшого за-
мовника — ним виявилося КП 
«Організаційно-аналітична 
служба» Дніпровської місь-
кради (КП «ОАС»). Можна 
проаналізувати, де найбіль-
ше розміщувався той чи інший 
замовник. Наприклад, у Кри-
вому Розі більшість матеріалів 
опубліковано в комунальній 
газеті «Червоний гірник».

В окремих випадках можна 

проаналізувати вартість пу-
блікацій. Наприклад, по одній 
і тій самій закупівлі КП «ОАС» 
оплачувало півшпальти на 
суму майже 900 гривень у 
кам’янській газеті «Событие 
Сегодня», у дніпровських газе-
тах аналогічна послуга коштує 
від 1700 до 17 тисяч гривень, а 
у всеукраїнському виданні «КП 
в Україні» — понад 70 тисяч. У 
тій же угоді фігурують послуги 
літредактора — майже 4 тися-
чі гривень за одну статтю, і ще 
близько 3,5 тисячі гривень — 
за коректуру того ж матеріалу. 
Фоторепортаж із сесії місь-
кради коштував майже 8 ти-
сяч гривень лише на зйомку, 
обробка фото оплачувалася 
додатково.

Можна дослідити, як марку-
валися такі публікації. 51 ма-
теріал має позначку «На пра-
вах реклами». Це стосується 
тільки двох кам’янських газет: 
«Событие Сегодня» та «Наш 
репортер». У деяких випад-
ках видання виносило мате-
ріал в окрему рубрику «Офі-
ційно», вказувало посилання 

на прес-службу чи посадовця. 
Чи маркувалися випуски про-
грам на телебаченні та радіо, 
публікації в деяких газетах, не 
встановлено, бо з технічних 
причин побачити сам матері-
ал не вдалося. Про це також є 
позначка в базі.

Що менший населений 
пункт, тим менше особистого 
піару посадовців було у публі-
каціях, ділиться враженнями 
Ярослав: «Більшість матеріа-
лів від обласної адміністрації 
— дійсно висвітлення діяль-
ності: акти, оголошення, звіти 
з інфографіками, таблицями. 
У місцевих  селищних радах 
це теж схоже на висвітлення. 
А від міськради у Дніпрі та об-
ласної ради я не можу згадати 
матеріалів, які були би схожи-
ми на висвітлення діяльності. 
В облраді всі матеріали вклю-
чали ім’я Гліба ПРИГУНОВА 
(голова облради. — Ред.), 
його цитати, розповіді про те, 
що він зробив. Це не висвіт-
лення, а його пряма рекла-
ма». Також, за спостережен-
ням Ярослава, значну частку 
піару містили публікації у кри-
ворізьких ЗМІ на замовлення 
виконкому міськради.

ЗНАХІДКИ
Піар посадовців — не диви-

на: «Детектор медіа» щотижня 
фіксує десятки таких випадків 
у новинах національних кана-
лів. Але важливим елементом 
дослідження газети «Лица» є 
те, що воно документально 
підтверджує такий піар за бю-
джетні гроші. Часто в переліку 
є звичайні журналістські мате-
ріали, які, напевно, могли би 
вийти і без оплати з бюджету. 
«Наскільки мені відомо, ніх-
то до нас нічого подібного не 
робив. Однією з цілей було 
прокласти доріжку, зрозуміти, 
як це можна робити в інших 
областях», — каже Ярослав. 
Одна з публікацій звітувала 
про з’їзд партії «Укроп». Але 
дослідники зазначають, що 
партійний піар — радше ви-
няток. 

Важко зрозуміти, що спіль-
ного має висвітлення діяль-
ності міської ради й кількасе-
рійна програма «Пробіжки з 
Мариною ФІЛАТОВОЮ». Та-
ких матеріалів 33 на трьох міс-
цевих телеканалах. У Дніпрі 
справді існує міська програма 
«Спортивна столиця», але у 
відео її називають «стратегією 
Бориса ФІЛАТОВА». Марина ж 
ФІЛАТОВА — очільниця місь-
кої федерації легкої атлетики 
та дружина мера.

Як повідомила генеральна 
директорка 9-го каналу Оль-
га ВЛАДИМИРОВА, такі ма-
теріали розміщували через 

посередника — підприємця-
рекламіста, а в ефір вони вихо-
дили з позначкою «На правах 
реклами». Канал розмістив у 
своєму ефірному часі готовий 
продукт за ініціативою замов-
ника, бо це не суперечить умо-
вам ліцензії. Із бюджету також 
платили за новину про нібито 
побиття активістом жінки, під-
пал авто керівника комуналь-
ного підприємства, спросту-
вання заяв політичних опонен-
тів тощо. Очевидно, політики 
в цих матеріалах більше, ніж 
звіту про діяльність влади. Для 
деяких авторів стало сюрпри-
зом побачити свої матеріали 
у звітах про використання бю-
джетних коштів. Наприклад, 

активіст Олександр СЛОБО-
ДЕНЮК писав звичайну стат-
тю для сайту Zabeba.li й гадки 
не мав, що вона «висвітлює 
діяльність» міськради. Іншого 
активіста, Олександра ДЗЮ-
БУ, не раз цитували Zabeba.li 
та «Інформатор», а публікація 
з добутими ним документами 
та інформацією також вияви-
лася «висвітленням». «Про те, 
що матеріал у підсумку опла-
тили комусь як пропаганду ді-
яльності міськради, я дізнався 
з подивом і невдоволенням, 
— розповів «Детектору медіа» 
Олександр ДЗЮБА. — Вва-
жаю, що програми так званої 
популяризації діяльності ор-
ганів влади та місцевого само-
врядування мають бути скасо-
вані та заборонені, оскільки 
служать для маніпуляцій дум-
кою громадян та відмивання 
коштів».

Керівник ТОВ «Альфаком» 
(юрособа видань Zabeba.li та 
«Інформатор») Володимир 
КОЛІСНИЧЕНКО прокоменту-
вав це так: «Матеріали публіку-
валися на основі заявки від КП 
(«ОАС», які були замовником 
закупівлі. — Ред.). Усі статті 
належать редакції, мало того, 
автори отримують гонорари 
за свою роботу. Як редакція 
розпоряджається цими мате-
ріалами, — справа самої ре-
дакції». Він уточнив, що заявки 
на матеріали від КП містили 
або теми, або ж готові прес-
релізи. А ще з’ясувалося, що 
до звітів потрапили з деся-
ток невідомих сайтів, які не 
мають своєї аудиторії й жод-
них вихідних даних. Можливо, 
вони є технічними сателітами 
локальних медіа, наприклад, 
агрегаторами для нарощу-
вання трафіку. На запитання, 
за яким принципом КП «ОАС» 
формувало заявки, авторам 
дослідження відповіли аб-
страктно: на нарадах із ме-
тою найширшого охоплення 
аудиторії. Протоколів наради 
не надали, відписавши, що 
це  не публічна інформація. 

Відносно КП «ОАС» 2017 року 
відкрите кримінальне прова-
дження за підозрою в розтра-
ті бюджетних коштів. Як ви-
дно в реєстрі судових рішень, 
ідеться про сумнівний договір 
на 3,5 мільйона гривень про 
розміщення інформації в ін-
тернеті. Як уточнили у відділі 
комунікації обласної поліції, 
розслідування триває.

Описуючи результати дослі-
дження, «Лица» абсолютно всі 
матеріали назвали джинсою. 
Це викликало обурення дея-
ких колег у Дніпрі, які не згод-
ні, що порушують професійні 
стандарти. «Висвітлення ді-
яльності й прихована реклама 
— це різні речі, але межа між 

ними не є дуже чіткою (хоча 
б через відсутність достат-
ньої практики встановлен-
ня факту поширення при-
хованої реклами), — каже 
юрист Інституту масової ін-
формації Роман ГОЛОВЕН-
КО. — Прихована реклама, 
як і будь-яка реклама, при-
значена сформувати чи 

підтримати інтерес до певної 
особи, в цьому контексті — до 
фізичної особи — керівника 
суб’єкта владних повнова-
жень. Тобто, якщо в матеріалі 
замість висвітлення діяльності 
органу приділяється надмір-
на увага якомусь посадовцю, 
що формує в аудиторії саме 
його позитивне сприйняття, 
то можна говорити про прихо-
вану рекламу. Для досягнення 
цілей інформування населен-
ня про діяльність органу осо-
ба якогось посадовця взагалі 
не має значення, адже він не 
єдиний працівник того органу 
й не він особисто робить там 
усю роботу».

На думку юриста, закон про 
висвітлення діяльності органів 
влади застарілий і відсталий, 
бо не вимагає маркувати ма-
теріали, оплачені з бюджетів. 
До парламенту вже вносили 
законопроект про зміни цих 
норм, але в лютому відкликали 
через дискусію довкола ефір-
ного часу нардепів на суспіль-
ному телебаченні й радіо.

«Детектор медіа» готовий 
надати посадовцям, згада-
ним у матеріалі, можливість 
висловити свою думку щодо 
дослідження газети «Лица».

 Зоя КРАСОВСЬКА,
«Детектор медіа», 
5 квітня 2018 року

http://detector.
media/infospace/
article/136363/2018-04-
05-dzhins-infikovani-yak-
vidannya-z-dnipra-vikrivae-
samopiar-mistsevoi-vladi/ 

На світлинах: (вгорі) - ко-
манда газети «Лица» на ха-
катоні Internews / Джерело: 
Facebook-сторінка Internews 
Ukraine; (в центрі) – кари-
катура, розміщена за поси-
ланням:  http://detector.
media/doc/images/news/
archive/2016/136363/i75_
ArticleImage_136363.jpg ;

(внизу) – юрист Інститу-
ту масової інформації Роман 
ГОЛОВЕНКО.

на прес-службу чи посадовця. 

 «ДЖИНС-ІНФІКОВАНІ»:  «ДЖИНС-ІНФІКОВАНІ»: 
ЯК ВИДАННЯ З ДНІПРА ВИКРИВАЄ ЯК ВИДАННЯ З ДНІПРА ВИКРИВАЄ 

САМОПІАР МІСЦЕВОЇ ВЛАДИСАМОПІАР МІСЦЕВОЇ ВЛАДИ
(Закінчення. Початок на 1 стор.)



ПРОМІНЬ ПРОСВІТИ ЄЧисло 7 (27), квітень 2018 3

(Закінчення на 4 стор.)

 «У Латвії, наприклад, ре-
формування державного те-
лебачення відбувалося упро-
довж 20 років, а у нас чомусь 
за один рік вирішили усі шта-
ти порізати... Я сам учасник 
АТО, тому мене не наважились 
звільнити. Однак, перевели на 
«декретну» ставку… Найголо-
вніше те, що я, проробивши у 
ДОДТРК 30 років, сам мріяв 
про суспільне радіо та теле-
бачення. Всі мріяли про неза-
лежність від влади та чиновни-
ків, будь-який журналіст, хоча 
це утопія. Однак, ніхто не міг 
собі уявити, до яких наслідків 
це призведе. Людей виганя-
ють на вулицю, а обладнан-
ня залишається старе, якому 
вже майже сорок років — з 
часів московської Олімпіади. 
Ідея з реформуванням була 
гарна, але до розуму довести 
нікому».

А після того одна з провід-
них радіожурналісток Украї-
ни Валентина ОРЛОВА (теж із 
Дніпра) так прокоментувала 
у Фейсбуці виставлений Сус-
пільним мовленням 22  берез-
ня матеріал під заголовком: 
«У Відні Зураб АЛАСАНІЯ роз-
повів про політичний тиск на 
Суспільне:

«Гидко слухати ці жаління 
від людини, яка, маючи над-
високу зарплатню руйнатора 
медіа, претендує на якусь… 
правду. У Європі подібне став-
лення до журналістів-профі  
неприпустиме. Досить качати 
європейські гроші, прикрива-
ючись ніби демократичністю 
та свободою, знищуючи на-

бутки власних медіа та майно, 
не зважати на інтереси слуха-
чів та глядачів». 

ПЕРЕД  МОЖЛИВИМ   
ПРОСТОРОМ  ПОРОЖНЕЧІ

Мені й досі незрозуміло, чи 
правління ПАТ «НСТУ», вчи-
нивши кадровий погром серед 
професіоналів телебачення й 
радіомовлення на Дніпропе-
тровщині, керувалось само-
стійно зібраною і ретельно 
перевіреною інформацією, чи 
повністю при цьому поклада-
лось на інформацію, яку їм на-
дали керівники філій з Дніпра 
і з Кривого Рогу, а також на ті 
рішення, які вони приймали на 
місцях. Внести більше ясності 
міг би сам голова правління 
ПАТ «НСТУ» Зураб АЛАСАНІЯ, 
але він і досі не відповів як на 
інформаційний запит від на-
шої газети, надісланий 15 лю-
того, так і на звернення від ГО 
«Криворізьке міське  правоза-
хисне товариство» (видавець 
цієї  газети), безпосередньо 
доставлене в ПАТ «НСТУ» ще 
раніше (29 січня) її керівни-
ком,  народним депутатом 
України першого скликання 
Миколою КОРОБКОМ.

 Що стосується телераді-
омовлення Дніпра, то мені 
мало про що відомо, якщо не 
рахувати  виставленого жур-
налістами в інтернет-просторі 
та описаного у згаданій вище 
статті в газеті «День». А от 
щодо Кривого Рогу у мене 
є чималий обсяг інформації 
стосовно звільнення з роботи, 
наприклад, журналісток Аде-
ліни ШВЕЦЬ, Олени МАКО-

ВІЙ,  звукорежисера Сергія 
ЛУЧКА та інших. Особливо ж 
багато  — стосовно  редак-
торки творчих програм Оле-
ни МАКОВІЙ, яка працювала 
тут на радіомовленні  майже 
чверть століття (якщо точніше, 
то 24-й рік поспіль); двічі пе-
ред «скороченням» вона була 
незаконно звільнена з роботи 
й двічі ж поновлена (востаннє 
— рішенням Верховного суду 
України в 2007-му році). Тому 
я спочатку й поведу мову про 
обставини, пов’язані з остан-
нім її звільненням (уже тре-
тім). А вже потім — звернуся 
до своєї вже оприлюдненої 
заяви, аби допомогти випра-
вити ситуацію як із цим  звіль-
ненням, так і з іншими. Також 
я намагатимуся «достукатися» 
до сердець і мізків керівників 
ПАТ «НСТУ», аби вони врешті 
зацікавилися тим, що ж на-
справді відбувається у нас в 
регіоні й у Кривому Розі, бо  на 
місці попередньої ТРК (дер-
жавної) може взагалі залиши-
тися… порожнеча.

В УМОВАХ МОБІНГУ ТОДІ  
Й СЬОГОДНІ

Як заявила  сама Олена МА-
КОВІЙ, звільнення  її з роботи 
«за скороченням штату» стало 
для неї абсолютно несподіва-
ним («як обухом по голові»), 
бо воно могло статися (хоч і 
теж несправедливо) не раніше 
червня цього року, але аж ніяк 
не 30 березня.  Адже 12 січня  
її (в присутності п’яти членів 
комісії) поставили перед та-
ким вибором: або взагалі  від-
мовитися від будь-якої посади 

(по-іншому, самозвільнитися з 
роботи), або ж погодитися на 
«декретну ставку» до червня 
цього року, відтермінувавши 
цим самим своє звільнення 
лише на два місяці. І вона сво-
єю рукою на бланку написала: 
«Не згодна зі звільненням, бо 
до мене упереджене ставлен-
ня. Вимушена тимчасово при-
йняти пропозицію…». А далі 
зазначила, що просить пові-
домляти «…постійно про нові 
посади, які будуть з’являтися 
у штатному розписі в системі 
суспільного мовлення». По-
ставила дату й залишила під-
пис (на світлині на4-й сто-
рінці вгорі).  А потім вона лед-
ве вирвалась із того кабінету. 
Більше ж, ніж через два місяці, 
днів за десять до звільнення,  
«комісанти несподівано за-
йшли в кімнату «Машбюро», 
де Олена МАКОВІЙ напружено 
працювала за комп’ютером. 
Іван ГАЛАМАСЮК тримав у ру-
ках папір, за його словами, із 
переліком вакансій. У відпо-
відь на її запитання про те, чи 

з’явились якісь вакансії для 
роботи у філії Суспільного на 
постійній основі, він сказав: 
«Ні!». На запитання про те, чи 
є вакансія на посаду редакто-
ра, він ухилився від відповіді, 
промовивши, що не пам’ятає. 
А ще через кілька днів, зранку 
30 березня Іван ГАЛАМАСЮК 
на чолі великої групи людей, 
ніби якусь переслідувану, сам 
знімав Олену  МАКОВІЙ на ві-
део, зайшовши до монтажної 
студії, де вона в той час го-
тувала матеріал до випуску, 
і повідомив про те, що вона 
звільнена з роботи.

Якщо читачів може здиву-
вати слово «переслідувана» у 
зазначеному вище контексті, 
то ані мене, ані саму Олену 
МАКОВІЙ, ані інших активіс-
тів нашого правозахисного 
товариства це не дивує.  Бо 
ми знаємо, як їй посеред того 
жорсткого мобінгу (створення 
нестерпних умов для роботи) 
працювалося й працюється. 
Ще з тих часів (до 2007-го), 
коли її матеріали начальники 
взагалі не хотіли читати й ки-
дали під стіл, коли її місяцями 
не ставили навіть у план робо-
ти радіомовлення, коли нахаб-
но фабрикували різні звинува-
чення на її адресу,  оголошу-
вали стягнення й звільняли з 
роботи. А потім, у серпні 2007-
го (коли було виграно справу 
й у останньому, Верховному, 
суді), тодішній генеральний 
директор ТРК «Криворіжжя» 
Юрій ПІВЕНЬ близько деся-
ти днів ще й не пускав Олену 
МАКОВІЙ у робочий кабінет. 
І лише завдяки  Володими-
ру НАЛУЖНОМУ (тоді – за-
ступнику голови криворізько-
го міського об’єднання ВУТ 
«Просвіта» імені Тараса ШЕВ-
ЧЕНКА) просвітянка і журна-
лістка змогла нарешті працю-
вати в кабінеті, а не сидіти у 
вестибюлі ТРК. 

Після того, коли згаданого 
вище керівника змінив Іван 
ГАЛАМАСЮК, краще Олені 
МАКОВІЙ  працювати не ста-
ло. Бо майже всі  начальники 
(разом із тими, що свідчили 
проти неї в судах, включаючи 

її керівника Юлію СІРОКЛИН) 
залишилися непокараними і 
на своїх  місцях. Через це вони 
абсолютно не були зацікавлені 
в тому, аби хоч трошечки під-
вищити статус своєї підлеглої. 
Навпаки, керівники почали ді-
яти більш хитро, більш при-
ховано, так би мовити «не за-
лишаючи слідів» свого тиску. 
Ось чому черкали-креслили 
безжально її матеріали в дві-
три руки (відводили душу на 
текстах), примушували нести 
на передрукування, ставили у 
невигідне становище  під час 
збирання інформації, обзива-
ли, як хотіли, бо розуміли, що 
в колективі ніхто її не нава-
житься захистити… Адже уя-
віть собі тільки те, що журна-
лістка протягом цілих останніх 
десяти років жодного разу не 
мала змоги бути присутньою 
навіть на пленарних засідан-
нях сесії міської ради, жодно-
го разу їй не вдалося побувати 
в ложі преси!.. Та й до веден-
ня передач у прямому ефірі 
журналістку новий керівник 

допустив лише на 15-му році 
її роботи, та й то лише після 
загрози оголосити протестну 
акцію…

ВИКЛИКАЛИ ПОЛІЦІЮ 
І НАЗВАЛИ «ТЕРОРИСТ-
КОЮ»

  Особливо ж пам’ятним ви-
явився той день, коли Оле-
на МАКОВІЙ (трохи оговтав-
шись від частково зачитаного 
їй вголос у п’ятницю, 30 бе-
резня, наприкінці робочого 
дня, наказу про звільнення з 
роботи у моїй присутності), 
прийшла в понеділок, 2 квіт-
ня, аби цей наказ отримати на 
руки, щоб керівництво (не дай 
Боже!)  не придумало-зробило 
за цей час у випадку її непо-
яви якийсь інший наказ (про 
«прогул», наприклад), значно 
полегшивши цим реалізацію 
свого бажання звільнити її з 
роботи без всіляких проблем. 
І це — замість того, аби піти їй 
назустріч і  зреагувати діяльно 
на її  письмову заяву від 19 
січня, в якій Олена МАКОВІЙ, 
посеред іншого, просила: «на-
дати мені  перелік обов’язків 
працівників із числа тих пере-
лічених назв посад, на які я 
вкажу, перед цим уважно ви-
вчивши той список, з метою 
здійснення  подальшого вибо-
ру й зрозумівши, які на мене 
покладені обов’язки зараз і 
які я буду виконувати пізніше, 
коли виберу посаду в криво-
різькій філії, де, як належить, 
буду працювати на постійній 
основі; бо по-іншому це ви-
глядає як пропозиція  «купити 
кота в мішку», насправді не 
знаючи його реального зміс-
ту». Так-так, бо крім того, що 
їй 12 січня був запропонова-
ний свого роду вибір без ви-
бору (бо ж не можна назвати 
серйозною пропозицією пе-
релік назв на заміщення посад 
десь там у Івано-Франківську, 
Полтаві чи в іншій точці Укра-
їни, де немає для неї житла і 
куди вона повинна була їхати з 
якогось дива, аби там працю-
вати, кинувши напризволяще 
своїх хворих батьків!), їй було 

ШВИДШЕ за все, Суспільне телебачення й радіомовлення України, не буде активно 
підтримане найближчим часом ані з боку держави, ані з боку європейських партне-
рів. Бо, як це не прикро, його діяльність (ще сьогодні, під час формування здатного 
на високоефективну працю колективу) багато в чому має схожість із карикатурою на 
боротьбу в Україні проти корупції, від якої насправді більше потерпають самі анти-
корупціонери, а не ті правителі-бізнесуни, що давно вже мали б сидіти за гратами. 
І особливо це помітно на тлі того погрому, який вчинили керівники ПАТ «НСТУ» (Пу-
блічне акціонерне товариство «Національне суспільне телерадіомовлення України») 
на Дніпропетровщині. Адже не просто так всеукраїнська газета «День» (дуже автори-
тетна серед тих патріотично налаштованих українців, які звикли мислити критично)  
нещодавно присвятила цьому питанню цілу розлогу статтю Вадима РИЖКОВА під 
заголовком: «Iдея була гарною, але до розуму довести нікому» (її в повному обсязі 
наша газета передрукувала в четвертому числі за цей рік). І тут не зайвим буде під-
креслити, що зазначений заголовок було взято із висловлювання про ці події жур-
наліста Віктора ОЖОГІНА (ведучого радіопрограм і колишнього керівника ДОДТРК, 
як це зазначено в статті), який, посеред іншого, зазначив:

ЩО НАС ПРИВЕДЕ ДО УСПІХУ: ЩО НАС ПРИВЕДЕ ДО УСПІХУ: 
ІДЕЯ СУСПІЛЬНОГО МОВЛЕННЯІДЕЯ СУСПІЛЬНОГО МОВЛЕННЯ

ЧИ РЕАЛЬНІСТЬ «ТЕЛЕРАДІООТАРИ»?ЧИ РЕАЛЬНІСТЬ «ТЕЛЕРАДІООТАРИ»?



ПРОМІНЬ ПРОСВІТИ Є Число 7 (27), квітень 20184

Промінь Просвіти Є
Видавець і засновник–ГО “Криворізьке міське право-
захисне товариство”.
Свідоцтво про державну реєстрацію
№ 2162 — 900 р, видане 23.02.2017 р.
Передплатний індекс: 60093
Адреса редакції: 50099, м. Кривий Ріг,
вул. Церковна, буд. 3, к. 210. е-mall:kmpzt@ukr.net.
Тел. 067-568-39-73, 050-413-12-95

Редактор газети: Сергій ЗІНЧЕНКО,
Редакційна колегія: Сергій ДАШ-

КОВСЬКИЙ, Сергій ЗІНЧЕНКО, Микола 
КОРОБКО (голова об’єднання), Олександр 
ЧИЖИКОВ. Логотип виготовив Вадим 
БОРИСЕНКО. Газета виходить двічі на 
місяць. Комп’ютерна верстка Л. Верьовка.

Відповідальність за точність наведе-
них фактів, цифр та імен несуть автори 
матеріалів.

Редакція не рецензує і не повертає 
рукописи.

За умови використання наших ма-
теріалів посилання на газету «Промінь 
Просвіти Є» обов’язкове.

Газету друкує офсетним спосо-
бом 
КП«Криворізька друкарня»
Криворізької міської ради
 50050, м. Кривий Ріг, 
пр. Металургів, 28, 
тел. 90-63-35.
Обсяг-1 друкований аркуш.
Наклад-1000 примірників.
Замовлення № 719.

Світле слово від серця

ВІЗИТ    
Стало модно ходити 

до психолога.
Прийшла і вона –
Весна.
Прийшла і дивиться 

трохи лукаво.
- Може, вам чаю? Кави?
Вас не дратують сині 

шпалери?
(Лікар був теж із нової ери).
- Все в мене добре, – 
Весна зітхнула, – 
Тільки...

 Синці у моїм минулім.
Тільки пташок 

поруйновані гнізда
Тугу наводять... 

Ненавиджу місто,
Те, що рабами робить 

блукальців...
Тиша сумна торкається

 пальців.
Лікар на гостю глянув 

тривожно:
Все говоріть. Говоріть – вам 

можна.
- Ще – забагато 

в мені меланхолій,
Ніжності й сонця. 

Ромашок, магнолій,
Хмар у душі моїй – 

теж забагато.
Хочу летіти, горіть, кохати!
Хочу зробити цей світ

 теплішим,
Кращим, добрішим...
Кажіть скоріше,
Як зветься хвороба моя? 

Чи можливо
Мою теплоту розчинити 

у зливах?
Лікар знітився:
- Пані, я бачу,
Справа серйозна

 й проста неначе...
Ой, як погано...
- Що, все так страшно?
- Страшно... 

що світ не такий, як ви.
10 вересня 2013 року

 Наталя ФЕДЬКО,
м. Дніпро

* * *
МАРШ  ГЕРОЇВ

Батько Дніпре! 
Матінко Україна!

Захистимо кожну доньку
 і сина,

станемо всі,все віддамо, 
люди!

Звільнімося від сатани 
й будьмо!

Батько ТАРАСЕ!
Ти навчи нас жити

щоб не давати кров 
з нас царям пити.

Борітеся-поборете, люди!
Заповідав. Криком кричав.
Чуєм!

Вийшли ми із Аратти,
вийшли ми із Трипілля.

Наш Володимир-Сонце
ніс у Європу віру.

Потім Богдан з’явився,
з ним піднялась Січ-мати,

Слово Шевченка кличе
час тепер нам ставати!

Аеропорт Донецький,
древня Савур-могила

для поколінь прийдешніх
покажуть нашу силу.

Для поколінь щасливих,
котрі ми засіваєм,

і в сім,ї вольній новій
скажуть: «Ми пам’ятаєм!».

 Євген КВІТКА,
м. Кривий Ріг

запропоновано лише одну назву  посади, 
яку вже обіймала інша працівниця (що 
перебувала в декретній відпустці), абсо-
лютно без переліку обов’язків, які вона 
мала б при цьому виконувати. І тут треба 
підкреслити, що голова правління ПАТ 
«НСТУ» Зураб АЛАСАНІЯ  і досі не відпо-
вів на інформаційний запит нашої газети 
від 15 лютого цього року, в якому серед 
інших запитань було й таке: «Коли і яким 
чином було надіслано підрозділам ПАТ 
«НСТУ» Дніпропетровщини чітко випи-
сані й затверджені правлінням посадові 
обов’язки, аби співробітники реоргані-
зованих ТРК мали можливість вибирати 
не назви посад із запропонованого їм 
переліку, а реальні посади, розуміючи 
зміст своєї подальшої роботи і обов’язки, 

які при цьому на них покладаються? Про-
хання подати назву цього документу і по-
інформувати про його зміст».

Навпаки, того дня її мало не на порозі  
одна із заступників Івана ГАЛАМАСЮКА, 
Ірина ЗВОНКІНА, зупинила запитанням 
«Ты чего сюда пришла?». А згодом прибу-
ли й полісмени, у присутності яких пред-
ставниця адміністрації (попри неодно-
разові зауваження про те, що необхідно 
спілкуватися державною мовою) вперто 
продовжувала говорити російською, були 
тут і інші працівники, включно з інспек-
торкою з питань кадрової роботи Інною 
БРИГІНЕЦЬ, яка час від часу піднімалася  
сходами на другий поверх в кабінет і по-
верталася з різними документами замість 
того, щоб  Олену МАКОВІЙ  запросити до 
кабінету і там зробити все, що було треба. 
Однак, мабуть, зовсім іншими були роз-
порядження згори, бо  журналістку навіть 
назвали «терористкою» і просили полі-
цейських  перевірити, що там лежить у її 
сумці та в целофановому пакеті, чим на-
віть самих правоохоронців здивували. А 
ще —  тим, що представники адміністрації  
спочатку  не хотіла дати журналістці  на-
віть пару аркушів паперу для того, аби 
та написала заяву про роздрукування  
табулеграм щодо її заробітку протягом 
останніх дванадцяти років роботи та щоб 
видали прес-карту журналіста, яку перед 
цим  для неї готували. Як не дивно, але  
прохання було виконано лише після того, 
як один із поліцейських сказав, аби вони 
це виконали та ще й при цьому щоб по-
казали зразок написання такої заяви.   

ЯК ЗУПИНИТИ ПРОЦЕС ФОРМУВАННЯ 
«ТЕЛЕРАДІООТАРИ»

Навіть уже з огляду на те,  як звільняли 
з роботи цілу групу працівників ТРК «Кри-
воріжжя», як при цьому фіксували все на 
відео під началом Івана ГАЛАМАСЮКА і як 
не по-людському (на прикладі з Оленою 
МАКОВІЙ) ставилися до них, можна зро-
зуміти, що насправді відбувається форму-
вання  не творчого колективу доброчесних 
професіоналів, а швидше — якоїсь «теле-
радіоотари» абсолютно покірних началь-
ству підлеглих. Тим більше, коли згадати, 
що Олена МАКОВІЙ має диплом філоло-
га про вищу освіту з відзнакою,  що вона 
мала ще наприкінці 90-х років і пізніше 
багаточисленні відгуки від вдячних раді-

ослухачів за свої передачі «Від серця до 
серця», «Театральний серпантин», «Осві-
танок», «Молодіжний камертон» та інші, 
що вона організовувала й проводила цікаві 
літературно-музичні радіоконкурси «Ва-
лентин плюс Валентина» і «Подарунок для 
коханої», сама знаходячи спонсорів для 
їх проведення,  що паралельно ще близь-
ко десятка років працювала керівником  
літературно-творчої студії «Імідж» у одно-
му з центрів дитячо-юнацької творчості, а 
її вихованці вигравали навіть всеукраїнські 
конкурси чи ставали призерами, що сама 
вона є одним із перших восьми авторів 
славетної збірки оповідань для дітей про 
вояків АТО під назвою «Героям слава!»…  
І зовсім не зайвим буде додати до цього 
всього і те, що 1 листопада 2016-го року 

вона була серед невеликого числа журна-
лістів, які підписали звернення коаліції «За 
суспільне мовлення» до Президента Укра-
їни, Кабінету Міністрів України, Верховної 
Ради України і до журналістської спільно-
ти з метою припинити саботаж реформи 
Суспільного мовлення України.  

Попри вперте мовчання з боку керів-
ництва ПАТ «НСТУ» у відповідь на наші 
звернення та інформаційні запити, по-
при мовчазну згоду (а можливо й не тіль-
ки згоду) із розправою над  працівника-
ми СУСПІЛЬНОГО на Дніпропетровщині 
(включно навіть із тими, які відверто ви-
ступили на підтримку коаліції «За суспіль-
не мовлення»), мені все-таки здається, 
що воно зробить висновки із того, що вже 
відбулося, виправить свої помилки і зупи-
нить процес перетворення  СУСПІЛЬНО-
ГО в «ТЕЛЕРАДІООТАРУ»  по-рабському 
слухняних людей, поступово викинувши 
на вулицю доброчесних професіоналів, 
здатних не сліпо підкорятися й бути лише 
піарниками місцевої влади, а реально 
контролювати її від імені українського 
громадянського суспільства й подавати 
про це інформацію як на місцях, так і в 
центр, аби знали про те всі громадяни 
України.  А то ж виходить, що навіть до 
складу редакційних рад вони повводили 
«вчорашніх», аби  вслід за адміністрація-
ми  підтверджувати своїми діями розпра-
ву над доброчесними професіоналами, 
як це сталося, наприклад, у Кривому Розі 

(склад ради на світлині на 4-й сторін-
ці внизу). Це коли Юлія СІРОКЛИН, яка 
свідчила проти Олени МАКОВІЙ у суді, 
підтверджуючи неправомірні звинува-
чення, навіть програвши разом з іншими 
суди проти неї, залишилася на роки й 
роки над нею начальником, при цьому 
продовжуючи свою брудну справу. Або 
коли Віктор МОГУРОВ (який під час тих 
судових справ очолював профспілку, але 
не захищав Олену МАКОВІЙ, а перейшов 
на бік адміністрації, після чого ще в 2005-
му році  журналістка у відповідь на це ви-
йшла із профспілки) став членом комісії, 
яка приймала доленосні рішення щодо 
подальшої роботи Олени МАКОВІЙ у фі-
лії СУСПІЛЬНОГО вже в 2018-му; дивно, 
але його навіть до складу громадської 
ради ввели…

Тому (аби все ж захистити СУСПІЛЬ-
НЕ), я й виступив із заявою до керівника 
правління ПАТ «НСТУ», яку вже розмістив 
у Фейсбуці у себе на профілі й поширив 
на кілька груп. Вони там виписані з мо-
тивуючою частиною. Але (якщо коротко) 
вони такі:

1. Ініціювати  проведення  переві-
рок  в  телерадіоорганізаціях (із наступ-
ним оприлюдненням їх результатів) того, 

яким  чином  творчі працівники отримува-
ли підвищення в посадах протягом остан-
ніх десяти років (на території Дніпропе-
тровщини/

2. Відмовитися від такого елементу 
кадрової політики в своїй діяльності, як 
переведення  творчих працівників теле-
радіоорганізацій на вакансії, вже зайняті  
іншими працівниками з наступним звіль-
ненням їх з роботи вже за кілька місяців.

3. Скасувати наказ про звільнення з 
роботи у Криворізькій філії ПАТ «НСТУ»  
Олени МАКОВІЙ.

4. Прийняти рішення про  те, що в про-
цесі розбудови Суспільного телебачення 
й радіомовлення України ознайомлення 
працівників телерадіоорганізацій з пере-
ліком вакансій  у підрозділах проводити 
обов’язково разом із ознайомленням із 
обов’язками під час вибору.

5. Надати відповіді на звернення  
від  ГО  «Криворізьке міське  правозахис-
не товариство» та на інформаційний за-
пит газети «Промінь просвіти Є». 

Та коли ці вимоги не будуть викона-
ні до 13 квітня (включно), я готуватиму 
протестну акцію шляхом голодування й 
проводитиму її за адресою: Київ, вулиця 
МЕЛЬНИКОВА,42, навпроти телецентру.

Сергій ЗІНЧЕНКО
На світлинах: (на 1-й і 3-й сторінках) – 

під час прибуття на рідну ТРК…
Фото автора

ЩО НАС ПРИВЕДЕ ДО УСПІХУ: ЩО НАС ПРИВЕДЕ ДО УСПІХУ: 
ІДЕЯ СУСПІЛЬНОГО МОВЛЕННЯІДЕЯ СУСПІЛЬНОГО МОВЛЕННЯ

ЧИ РЕАЛЬНІСТЬ «ТЕЛЕРАДІООТАРИ»?ЧИ РЕАЛЬНІСТЬ «ТЕЛЕРАДІООТАРИ»?


